ალბათ, ბევრს გვინახავს “მარჯანიშვილის თეატრში” სპექტაკლი “თეთრი იასამანი”, თუმცა შესაძლოა, ბევრმა არ იცოდეს, რომ პიესას საფუძვლად კინოსა და თეატრის ცნობილი მსახიობის, ქეთი ჩხეიძის ოჯახის ტრაგიკული ისტორია უდევს.
გადაცემაში “რეალური სივრცე”, რომელიც საბჭოთა დროს რეპრესირებულ ოჯახებს მიეძღვნა, საზოგადოებისთვის ცნობილი სახეები თავიანთი წინაპრების მძიმე, ტრაგიზმით სავსე ისტორიებზე ჰყვებოდნენ.
მათ შორის იყო ქეთი ჩხეიძეც, რომელიც მოჰყვა, როგორ დაიჭირეს მისი ბებია და გადაასახლეს ბაბუა, რის გამოც მსახიობის დედას, წლების განმავლობაში, საკუთარი ბიოლოგიური დედა ბიცოლა ეგონა, ხოლო ბიცოლა კი – დედა.
“40 წელია, რაც დედასგან სულ ერთი და იგივე ფრაზა მესმის – მარტო არ დამტოვოთ. 7 თვის იყო, როცა მარტო დარჩა. შემდეგ გააშვილეს და ბიცოლამ აიყვანა. დედასთან დაჰყავდათ ციხეში, რადგან ბუნებრივ კვებაზე იყო. ბებია ციხეში ჩასვეს და ბაბუა ყაზახეთში გადაასახლეს. ის დაბრუნებიდან მალევე გარდაიცვალა. მისი დაბრუნების ისოტრიაც დიდი დრამა იყო. ბაბუა თერაპევტი იყო პროფესიით. იმ გულაგის უფროსს, სადაც ის გადასახლეს, შვილი გაუხდა თურმე მალარიით ავად. მოაკითხეს ბაბუას, ჩამოაცვეს ტომარა თავზე, რათა გზა არ დაენახა, ვერ მიმხვდარიყო სად მიჰყავდათ. გულაგის უფროსმა ბაბუას უთხრა,თუ დამეხმარები და გოგონას გადამირჩენ, ტყვეობიდან გაგათავისუფლებო. თურმე მთელი ღამე დედის სისხლს უსხამდა ბაბუაჩემი პატარა გოგონას და ძალიან დიდი დოზა ქინაქინა გაუკეთა. იფიქრა, მაინც ვკვდები, თუ გადავრჩები, გადავრჩებიო. გოგონა გადარჩა და ბაბუაც გამოუშვეს. ეს იყო უმძიმესი ისტორია.
დედაჩემს, დიდი ხნის განმავლობაში, თავისი ბიოლოგიური დედა ბიცოლა ეგონა, ხოლო ბიცოლა კი – დედა. ერთ დღესაც, როდესაც თურმე ის თავის დედასთან სტუმრად წაიყვანეს, რომელიც მას ბიცოლა ეგონა, დედის სუნზე ჰქონია ბავშვს ინსტიქტი და განსაკუთრებული რეაქცია. ტანსაცმელს ყნოსავდა თურმე. პატარა იყო, ფული შეუგროვებია და უყიდია სუნამო, რომელსაც მაშინ “თეთრი იასამნი ” ერქვა და რომელიც მას დედის სუნს ახსენებდა. ბალიშის ქვეშ ედო თურმე ეს სუნამო და ყნოსავდა. დედას ბიცოლამ ეს რომ გაიგო, ვერ მოითმინა და უამბო რეალური ისტორია, რომ ის კი არ იყო მისი დედა, არამედ ბიცოლა, ხოლო ბიცოლა კი დედა იყო.
შემდეგ, დედამ რომ ფილოლოგიური ფაკულტეტი დაამთავრა, მთელი მისი ისტორია იმდენად აწვალება, დაწერა. გიზო ჟორდანიამ კი, რომელიც მაშინ მარჯანიშვლილის თეატრის რეჟისორი იყო, პარალელურად დაწერა ბაბუას ისტორია. ეს ნაწარმოებები შეერთდა და დაერქვა “თეთრი იასამანი”.
შემდეგ დაიდგა ეს სპექტაკლი და მე მომიწია ერთ-ერთი ბებიის როლის თამაში” – მოჰყვა მსახიობი.